piątek, 7 października 2016

Praga w jeden dzień- co warto zobaczyć w stolicy Czech?

http://womanfromforest.blogspot.com/2016/10/praga-w-jeden-dzien-co-warto-zobaczyc-w.html
 Praga, stolica Czech jest pięknym miejscem. Żeby się o tym przekonać nie potrzeba wcale dużo czasu. Mi wystarczył tylko jeden dzień. Po tak krótkim czasie spędzonym w tym mieście, mogę stwierdzić, że na pewno chcę tam powrócić i zobaczyć więcej! Nawet w jeden dzień jesteśmy w stanie zapoznać się z dużą ilością uroczych praskich zakątków, zasmakować  popularnych czeskich potraw, podziwiać architekturę miasta wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO. 
 ***
Prague, the capital city of Czech Republic is a really beautiful place. If you want to find out it, you don't have to have a lot of time. For me one day was enough. After this short time which I spent in the city I can say that I'll come back there to see more!  Even in one day we can see a lot of Prague's corners, taste some popular Czech dishes, admire architecture of the city which is inscribed on the UNESCO World Heritage List.

Do Pragi dostałam się autobusem. Koszt był niewielki, akurat trafiłam na promocje biletów- zapłaciłam jedynie ok. 10zł. Wyjechałam Polskim Busem przed północą, a z samego rana byłam na miejscu. W ten sam sposób wróciłam do Krakowa. Autobus powrotny, po całym dniu spędzonym w stolicy Czech miałam wieczorem, w Polsce byłam więc nad ranem.
Wysiadłam na Głównym Dworcu Autobusowym Florenc. Po Pradze przemieszczałam się pieszo, ale wiem, że jest tam dobrze rozwinięta komunikacja miejska. Moją trasę zaplanowałam sobie dzięki dostępnych w Internecie mapach i funkcji wyznaczania trasy. Z dworca ruszyłam w stronę jednego z symboli Pragi- Bramy Prochowej.
***
I got to Prague by bus. The cost was small, because I found a ticket bargain-I bought tickets for about 10 zł. I drove off by Polski Bus before midnight and in the morning I was in Prague. In the same way I came back to Krakow. After all my day in the capital city of Czech Republic in the evening I got into the bus to Krakow so in the morning I was in Poland.
I got off in the bus main station Forenc. I traveled through Prague by foot but I know that there is a good public transport in the city. I planned my way due to Internet maps. From the station I moved in the direction of Prague's symbol-the Powder Gate.
 
Kolejnym punktem obowiązkowym do zobaczenia był  Rynek Staromiejski, gdzie można podziwiać Ratusz Staromiejski, a na jednej z jego ścian Praski Zegar Astronomiczny. W centrum rynku znajduje się również pomnik reformatora Jana Husa. Po prawej stronie od ratusza znaki wskazują nam na Punkt Informacyjny miasta, gdzie możemy otrzymać mapę, z którą o wiele łatwiej jest się odnaleźć wśród praskich uliczek. Są na niej zaznaczone miejsca warte uwagi, zabytki.
***
The next point on my to see list was the Old Town Square, where we can admire a city hall with the Prague Astronomical Clock on one wall. In the center of the square there is a monument of reformer-Jan Hus. On the right side of the city hall there are signs which lead an information desk of the city. There we can receive a map, which will help us to find Prague's alleys. On the map there are marked some noteworthy places, monuments,

Jeśli skierujemy się w prawą stronę patrząc na Ratusz, idąc od Bramy Prochowej, dojdziemy do żydowskiej dzielnicy Józefów (Josefov). Prowadzi do niej ulica z dwóch stron otoczona przez sklepy drogich marek. Właśnie tam możemy zobaczyć m.in. żydowskie synagogi, a także Stary Żydowski Cmentarz.  
***
 
Z dzielnicy Josefov, warto wybrać się na ulicę Husova, nad którą wisi człowiek, dokładniej rzeźba Z. Freuda, symbolizująca wybór człowieka pomiędzy życiem a śmiercią. Wcześniej ta sama rzeźba wisiała w USA, robiąc przy tym niemałe zamieszanie- myślano, że wisi tam prawdziwy samobójca! Z tego punktu polecam udać się na spacer uliczkami rynku.
 
W restauracjach przyrynkowych dostępne są głównie potrawy, takie jak: knedliki, gulasz, różnego rodzaju mięsa, rolady, do picia oczywiście popularny jest Pilsner. Poza tym w wielu budkach możemy dostać również słodkie kręcone trdelniki, podobne możemy zjeść w Krakowie pod nazwą kominy.
 Głównym punktem, który należy zobaczyć podczas wizyty w Pradze jest na pewno Most Karola. Most ten znajduje się na Wełtawie i odwiedza go ogromna ilość turystów. Ma on około 500m długości. Spacerując wzdłuż niego możemy podziwiać rzeźby, a także widoki, okalające ten zabytek.

                          
Po przejściu przez Most Karola możemy zahaczyć o Ścianę Johna Lennona. W 1988 roku był to element walki młodzieży z ówczesnym reżimem. Obecnie traktuje się ją jako symbol miłości, pokoju- młodzieńczych idei.
Od Ściany Lennona ruszyłam do Ogrodów i Pałacu Wallensteina. Ta atrakcja turystyczna jest warta uwagi. Możemy spędzić tu dużo czasu, spacerując po wielu korytarzach, tarasach. Z góry ogrodów możemy podziwiać  piękną panoramę miasta. 
 
Z tego miejsca możemy udać się na często odwiedzaną przez turystów Złotą Uliczkę, a także do Praskiego Zamku.       Ponadto jeśli mamy ochotę możemy przejść się w stronę zielonego wzgórza Petřín, otoczonego przez parki i ogrody.        Zobaczymy tam m.in. Petrińską Wieżę, na którą możemy się wdrapać i podziwiać z niej piękną Pragę. Oprócz ,,praskiej Wieży Eiffla” w okolicy znajduje się Pomnik Ofiar Komunizmu

Kolejnym miejscem, które chciałam odwiedzić w Pradze było Muzeum Narodowe, a także sam Plac Wacława. Na Placu często mają miejsce różnego typu koncerty, zabawy miejskie. Znajduje się tam również wiele sklepów, gdzie możemy zaopatrzyć się w pamiątki i czeskie produkty. Słodki krtek (krecik z bajki) i jego zgraja dostępni są jako magnesy, maskotki i różne inne gadżety.
Jednym z ostatnich miejsc, które odwiedziłam w Pradze była ulica Polska, a także sąsiadujący z nią park, w którym mogłam odpocząć. Po tak intensywnej wędrówce było to bardzo przyjemne.

Przed wyjazdem udałam się do dzielnicy Žižkov, dzielnicy założonej pod koniec XIX wieku, dającej schronienie dla szalonych artystów, biedaków, robotników, cyganów. Warto zobaczyć Žižkovską Wieżę Telewizyjną, o którą toczą się spory. Wśród wielu znajdujących się tu kamienic znajduje się gospoda U vystrelenyho oka na ulicy U bozych bojovnikov. Można napić się tam piwa w otoczeniu miejscowych ludzi. Klimat tego miejsca jest typowo związany z Žižkovem, bardzo specyficzny, ale myślę, że warto je odwiedzić. Pamiętajcie, nie proście tam o piwo z sokiem, bo usłyszycie tylko śmiech ;) Piwo z syropem chyba głównie spotykane jest w Polsce, pijane jest w szczególności przez kobiety. W Czechach traktuje się syrop jako element niszczący smak piwa.

 
Stamtąd niedaleko było już do dworca Florenc, na który się udałam i z niego powróciłam do Polski.

Co jeszcze warto wiedzieć wybierając się do Pragi?

-walutą, którą posługują się Czesi jest Korona Czeska, warto jest się zaopatrzyć w Korony, gdyż nie wszędzie zapłacimy kartą

- warto zabrać ze sobą dokładną mapę, niektóre uliczki są słabo oznakowane ( mapę możemy również otrzymać w Punkcie Informacyjnym przy Rynku Staromiejskim)

- warto jest zaplanować sobie naszą trasę wcześniej, zaznaczyć to, co nas w tym mieście interesuje

- przy płaceniu w restauracji, kelnerzy często oczekują dodatkowego 10% z wartości rachunku za obsługę, więc nie będzie niczym dziwnym, jeśli kelner upomni się o taką kwotę przy płaceniu za rachunek

18 komentarzy:

  1. Była w Pradze też na jednodniowej wycieczce i bardzo przypadło mi to miast do gustu :)
    Najbardziej podobały mi się nie zniszczone przez wojnę zabytki .Godny uwagi jest Most Karola i Katedra :):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi również bardzo się podobało :) Pozdrawiam

      Usuń
  2. W Pradze byłam kilkakrotnie. Mój pierwszy pobyt w stolicy Czech był jednodniowy... i była to jedna z najgorszych moich wycieczek. Pragę zwiedzić w jeden dzień jest po prostu niemożliwe. "Zwiedzanie" przypominało mi raczej maraton połączony z biegiem sprinterskim. Od tamtego momentu unikam jak ognia zorganizowanych wycieczek.
    Później Pragę odwiedziłam na spokojnie i to był strzał w dziesiątkę, bo to miasto trzeba zwiedzać w spokoju, delektując się atmosferą miasto i pięknem zabytków.
    Było mi miło powrócić do Pragi dzięki Twoim zdjęciom i opisom.
    Pozdrawiam z Suwalszczyzny, z której do Pragi jest ok. 1000 km.:))
    Dorota

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W jeden dzień można co najwyżej stwierdzić czy chce się tam wrócić :) Pozdrawiam z południa Polski :)

      Usuń
  3. Cudownie, ma swój niesamowity klimat, niebawem chcemy tam zawitać. Ale na wlasna reke, bo tak jak pisze pani Dorota, takie zorganizowane wycieczki to nie dla nas.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam zaplanować sobie wcześniej trasę :) Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Całkiem ciekawa trasa jak na jednodniówkę, ale szkoda odpuścić choćby kilkuminutowego spaceru po praskim zamku.

    Tutaj moja propozycja miejsc które jeszcze warto zobaczyć :)
    http://sebazwiedza.pl/co-zobaczyc-w-pradze-praga-atrakcje/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety podczas mojej wizyty w pobliżu tego miejsca trwała jakaś miejska impreza i kolejka na zamek była przeogromna. Zamek jest na mojej liście ,,do zobaczenia" na kolejną wizytę w Pradze :)

      Usuń
  5. Pozdrawiam, Dziękuję za odwiedziny :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękne miasto. Wspaniałe zabytki. Serdecznie pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda, jest bardzo ciekawe :) Pozdrawiam.

      Usuń
  7. Bylam w Pradze x lat temu. Chetnie kiedys znow sie wybiore.

    OdpowiedzUsuń
  8. Marzę o wycieczce do Pragi, może kiedyś ...
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest sporo połączeń z tym pięknym miastem, polecam :)

      Usuń
  9. dziękuję Ci za tę fotograficzną wyprawę:) śliczne miasto pojadę tam na pewno! obserwuję:)

    OdpowiedzUsuń